The Raft - DOXBIO
Opbrud og nedbrud af velkendte samfundsformer og autoriteter, hørte i særdeleshed 70erne til. Just som store ideer om at redde planeten, menneskeheden og skabe verdens fred gjorde det. Betonskabte fællesskaber skød op i alverdens forstæder, strukturer blev gentænkte alle steder, miljølovgivning kom til og ligestillingen blev hjulpet på vej. Fredsmarcher, kapitalismeprotester og voldelige sammenstød med magtapparatet blev en dannelsesrejse for vestens ungdom. Denne brydningstid var proppet med drømme om revolutioner og naive fremtidsønsker. Hvorfor det ikke er så sært, at en videnskabsmand som Santiago kunne få ideen til et socialt eksperiment der forsøgte at løse verdens store problemer med ufred og konflikter.
Projektet her er derfor både herlig vanvittigt og storslået naivt på
samme tid. Den teoriafhængig observans får endda et ekstra lag idet
antropologen selv indgår som et styrende element i projektet. Han ønsker
således at observere mennesker der handler som han ønsker! Just som når
Mastiff TV stykker deres såkaldte reality fjernsynsprogrammer sammen,
havde Santiago typecastet besætningen ud fra ønsker om sex, konflikter
og dynamiske sammenstød. Eksperimentet har således sin egen
selvmodsigelse indbygget fra start af. Hvorledes dette overhovedet er
blevet besluttet, finansieret eller gennemført siger sikkert mere om
70ernes politiske klima end antropologistudiet. Eksperimentet burde dog i
dag indgå som en del af al metodeundervisning på humaniora, som et
skrækeksempel på hvorledes videnskab ikke kan eller må udføres.
De
101 dage til havs er dog til trods for alle disse videnskabelige
blindgyder et herligt eksperiment. Der både ramler ind i nye erkendelser
og genopdager gamle. Projektet er fremragende underholdning og
dokumentaren er skruet fornemt sammen. Jeg knuselsker
fantastvidenskabsmanden Santiago og hans manglende selvindsigt. Havde
alfahannen deltaget i genforeningen havde resultatet utvivlsomt været
sprængfarligt, desværre døde han allerede for år tilbage.
Den pragmatiske dykker fra Israel der så sex som en styrkelse af venskab og intet andet, den seje afroamerikaner som allerede var mor til to da eksperimentet startede, den svenske kaptajn der kunne og turde sige fra når Santiago var på afveje, den japanske fotograf der for sent gennemskuede hans rolle, kvinden der flygtede fra et forlist forhold samt den dengang smukkeste kvinde ombord, udgør de i dag seks voksne mennesker der taler om deres oplevelser på "The Raft".
Dette udsnit af deltagere påvirker og farver selvfølgelig filmen og opgøret med den døde videnskabsmand. Men helhedsindtrykket havde utvivlsomt været det samme uanset hvem der kunne have deltaget i filmen her. Det hele virker som nogle voksne mennesker fra en rejsende højskole, der mødes årtier senere og sammen bearbejder hvorledes lederen har svigtet dem. Alle virker de afklaret og samtidig som mennesker hvis liv blev påvirket for evigt af oplevelsen. Mennesker der bærer på ar fra sår der var helt unødvendige. Påført dem af en mand der burde have vidst bedre, have handlet anderledes og som burde have været stoppet længe før de drev rundt på Atlanterhavet. De fem blækhuse gives for helheden, for projektets vanvid og redegørelsen fra frontlinjen her årtier efter. De fine gengivelser af menneskerne der deltog, de der turde, de der forsøgte og de der kæmpede, og aldrig glemte turen eller hinanden. Det forsinkede opgør kunne have været blodfattigt og tamt, men heldigvis for filmen var Santiago arketypen på gammeldags blåøjet idealisme som gjorde mere skade end gavn. Filmen virkede derfor både varm og livsbekræftende på mig, en fantastisk iscenesat dokumentar.
Instruktør: Marcus Lindeen. Producent: Fasad og Bullitt Film. Land: Sverige, Danmark
Længde: 1 time og 34 min. Premiere dags dato på DOXBIO.
Deltagere Fé Seymour, Maria Bjornstam, Servane Zanotti, Eisuke Yamaki,
Mary Gidley, Edne Reves, Rachida Lievre, Daniel Gimenez Cacho (voice).
(English, Spanish, Japanese, French, German, Swedish dialogue med dansk
undertekster).