
Filmet over ti år og med mange forskellige menneskeskæbner i spil, kunne
filmen let have været druknet i detaljer, forgreninger og andet
ligegyldigt, men skaberne formår dygtigt at holde fokus på det centrale
og helt universelle spørgsmål: ”
hvad er det gode liv, og hvordan opnås det?”
Jeg finder det imponerende at knap 1000 thailandske kvinder har fundet
vej til Thy, et nordjysk område der sin smukke natur til trods ikke har
meget at byde på. De mange kvinder søger dog ikke mod regionen for
naturparker, stilhed ved Vesterhavet eller jobmuligheder. De er
immigranter hvis ønske om et bedre liv, bedre fremtid, bedre ægteskab
hiver dem til Danmark. Danske mænd tæsker dem ikke, drikker sig ikke i
hegnet hver eneste dag eller spiller husholdningsbudgettet op som
thailandske mænd. Selvfølgelig er der koldt men alt er alligevel bedre i
Danmark.
Det er i hvert fald sådan salgstalen lyder fra Sommai. Kvinden der
fungerede som spydspids for thailandske kvinder i Thy. Den forhenværende
landsbykone og sexarbejder har både ben i næsen og omløb i hovedet.
Hjertelandet er måske nok en passende tematisk rammetitel for fortællingerne i filmen, men den kunne lige så godt hedde
Sommais kvinder. Det
er hende der viser kvinderne en vej ud fattigdom, væk fra sexarbejde og
forbi mislykkede ægteskaber i Thailand. Det er også hende der
informerer de lokale i Thy om 24 års reglen, hvad de skal stille af
økonomiske garantier og sørger for at parrene møder hinanden. Med sikker
hånd fører hun således par efter par sammen, og selvom det går galt
enkelte gange er hendes succesrate alligevel langt højere end nogen
præst. Hun sikre de enkelte kvinder et bedre liv og sørger samtidig for
at penge flyder hjem til den lille landsby hun voksede op i. Hendes
rådgivning til kvinderne er ganske simpel. Følelser er noget du gemmer
under skjoldet og i stedet fokuserer du blot på næste generations lykke
og økonomiske fremgang. De danske mænd udskifter måske nok ensomheden
med kys, nærhed og løfte om tosomhed mens der for kvinderne er mere på
spil.
Filmens ophavsmænd søger tydeligvis, at skildrer begge sider af de arrangerede ægteskaber så du kan få øje på lighederne mellem bønderne fa Thy og de små kvinder fra asien. Alle søger de blot et bedre liv, trygt og sikkert. De flotte kystbilleder fra Thailand og af vinden der boltrer sig i de jyske marker, fungerer som en smuk filmisk ramme om lige netop den pointe. Vi er alle mennesker der blot søger meningen med livet og gerne vil dele tiden vi har med en der føler ligeså. Konceptet er således velkendt, og selvom det ikke sker her via en app så fungerer det tydeligvis.


Som eksil nordjyde var det hårdt at gense de forskellige private jyske hjem, da de alle var proppet med ting og traditioner, jeg næsten havde fortrængt, men aldrig helt rigtig glemmer. Enkelte af de danske mænd var mere pinlige end andre men det gjaldt dog også for thailænderne. Det var bare svært ikke at krumme tæer over de kejtede nordjyder. De fem blækhuse falder for de fine skildringer af bevæggrundene for både kvinder og mænd, fremvisningen af livet i de forskellige samfund og de poetiske øjeblikke der opstod løbende. Mest vild var jeg dog med de aparte, abrupte og helt igennem forrykte samtaler der blev fanget med kameraet. Lige fra samtalen om sex på bryllupsnatten, over enkemand der genfortalte hvorledes han fandt konen hængende fra husgavlen, til svigermoren der udtaler hun intet har mod sin nye thailandske svigerdatter! Intet, og selv opfatter det som en slags kompliment. Vi forlader desværre filmens mange skæbner på et kritisk tidspunkt. Jeg har således en masse ubesvaret spørgsmål der runger i hovedet da filmen er slut. Sådan er det givetvis altid når du laver dokumentar. Det er sikkert kun i fiktion du kan tilbyde afsluttet historier og fine sløjfer på hændelserne. Uanset hvad, så opfordres du til at se filmen og tænke over din egen lykke, måske endda gribe ud efter lykken hvis den savnes eller i det mindste søge efter muligheden for et bedre liv? Det er først for sent når du er død.
Filmen havde premiere den 2. september du kan læse mere her. Filmens rolleliste består af fire par og deres familier. Parrene udgøres af Sommai og Niels, Kae og Kjeld, Mong og John, Basit og Frank.